Rattamehaaniku 7 soovitust, kuidas talvesõidu ratast korras hoida
Kui harrastad talvist rattasõitu, siis on hea teada, kuidas oma ratast sõidukorras hoida ning milline lisavarustus tuleb külmal, libedal ja pimedal ajal kasuks. Oma nõuandeid jagas Veloteek rattapoe peamehaanik Ahto Puu.
Ratast on vaja hooldada
Eks kogu aeg peab olema ratas heas sõidukorras aga talvised külmad ja kohati niisked muutlikud olud seavad suuremaid väljakutseid ka rattale. Korralikud kõrid ja trossid tagavad selle, et käigud töötavad sujuvalt ja kogu aeg. Lisaks sellele peaks ka pidurid korrektselt töötama. Kõik rummudesse ja raami aja jooksul kogunenud vesi ja niiskus tuleks ära puhastada ja vajalikke kohti määrida. Kui ratas külma ilmaga pikalt seisab, siis vesi võib jäätuda ja oma paisumisega palju kahju teha.
Rehvid peaksid olema korralikud
Mida värskemad ja vähem kulunud rehvid on, seda ohutum on sõita. Talveks on olemas ka spetsiaalsed naastrehvid, mida aastaringselt rattaga tööl käivad kliendid väga kiidavad. Kõige paremad on neljarealised naastud. Ratastele on olemas ka lamellrehvid, mis teevad samuti teel püsimise kahel rattal turvalisemaks.
Akuga LED tuled
Pimedal, hämaral ja udusel ajal on kindlasti tuled äärmiselt vajalikud. Ise ma enam ei kasuta patareidega nõrga valgusvooga tulesid, vaid akuga laetavaid korralike LEDe. Esitulel on peal väike tuli mis näitab, kui aku hakkab tühjenema ning seda on vaja laadida. Tagumisi tulesid on mu enda rattal näiteks kaks, et kui üks ära peaks kustuma siis panen kohe teise põlema. Lisaks olen pannud oma rattale veel kleebise kujul helkurid nii raamile kui ka porilaudadele.
Pikad porilauad
Talvisel ajal on rattale ja ka endale tervist säästev paigaldada pikad porilauad nagu linnaratastel. Olen oma rattale teinud õlinõust veel porilaua pikenduse ja see teeb sõidu veel eriti puhtaks – ise jääd puhtaks ja ratas jääb ka olulisemalt puhtamaks! Puhas ratas töötab paremini ja kulub ka vähem. Tanel Kangerti suur lemmik on olnud aastaid SKS Raceblade XL sari. Palju meie kliendid valivad enda ratastele aluplastist Force porilauad, mis kestavad aastaid ja ei tekita kolinat.
Hoolda ketti paksema õli või vahaga
Kui ratas puhtaks pestud, siis talvel tuleks keti määrimisel kasutada märja ilma jaoks mõeldud paksemat õli või siis vaha. Ise olen kaks viimast talve näiteks vahaga sõitnud. Tänu sellele ei korja kett väga mustust ja ka ei määri.
Vajadusel lase teha lisahooldus
Kui ratas liikleb väga palju sõiduteel ja muutub ikka äärmiselt mustaks, siis on mõistlik seda vahepeal pesta ja lasta lisahooldus teha. Libedusega pannakse sõiduteedele erinevaid aineid, mis ei mõju jalgratastele väga tervislikult tekitades roostet ja rikkudes ka piduriklotse.
Käepidemed sooja hoidvamaks
Kuna rattur hoiab kinni juhtrauast, siis on olulised ka käepidemed. Need võiks olla pigem švammised, kuna kumm läheb külmaks. Ise kasutan sirge maastikulenksuga maanteerattale mõeldud lenksupaela, mis toimib väga hästi. Saan ise käepideme paksust reguleerida, pael ei hakka ümber lenksu ringi käima ja ei lähe külmaks.
Vaata ka: “6 soovitust, kuidas riietuda talviseks rattatrenniks”
Et rattasõit talvel mõnusam oleks, leiad veel tarvilikku varustust siit: Talvesõiduks vajalik varustus